راهنمای جامع خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس و احراز هویت و سجام رایگان

عرضه اولیه

آموزش جامع خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس و سجام رایگان و احراز هویت مجانی

 

یکی از این موقعیت‌ها که در منظر معامله‌گران از جذابیت بالایی برخوردار است، عرضه اولیه است. عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، به دلیل آن‌که در بیشتر مواقع برای سرمایه‌گذاران سودآور است، از محبوبیت بالایی در بین اهالی بازار سرمایه برخوردار است در این مطلب ضمن َآشنایی با عرضه اولیه و مباحث پیرامون آن، آموزش ثبت نام در بورس و نحوه خرید عرضه اولیه را نیز را خواهیم یافت.

 

عرضه اولیه چیست؟

 

عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه که ترجمه عبارت (Initial Public Offering) است، هنگامی به کار می‌رود که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار ارائه کند. به بیان دیگر، یک شرکت ممکن است جهت تأمین مالی یا بهره‌مندی از معافیت‌های قانونی، پس از عبور از فیلترهای مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار، وارد بازار سرمایه شده و سهام خود را تحت عرضه اولیه، در اختیار سایر سرمایه‌گذاران این بازار قرار دهد.

 

 

لازم به ذکر است که سهام شرکت در روز عرضه اولیه، و بعد از آن در دو بازار معامله می‌شود که عبارت‌اند از:

 

  • در بازار اولیه (مکانی که در آن سهام یک شرکت برای اولین بار صادر شده و در معرض مبادله قرار می‌گیرد) ارائه می‌شود
  • از روز معاملاتی بعدی، به بازار ثانویه (مکانی که در آن خریداران و فروشندگان، اوراق بهاداری را که قبلاً عرضه شده است، معامله می‌کنند) منتقل شده و مانند سایر سهم‌های بازار معامله می‌شود.

 

مزایای خرید عرضه اولیه چیست؟

 

زمانی که یک شرکت قصد عرضه سهام خود در بورس و فرابورس را داشته باشد، تحلیلگران با بررسی کامل شرکت، آن را ارزش‌گذاری کرده و ارزش ذاتی هر برگ سهام شرکت را به‌دست می‌آورند. در ادامه شرکت برای آن‌که بتواند نظر خریداران را به سهام خود جلب کند، معمولاً قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی برای هر برگ سهام خود در روز عرضه اولیه تعیین می‌کند.

 

به عنوان مثال اگر ارزش ذاتی هر برگ سهام یک شرکت 200 تومان تعیین شود، این شرکت جهت ایجاد جذابیت، سهام خود را با قیمت 150 تومان عرضه می‌کند. از همین رو خریداران با دیدن قیمت ترغیب شده و در روز عرضه اولیه شرکت، برای خرید آن اقدام می‌کنند. همچنین به دلیل این که عرضه‌های اولیه گذشته برای خریداران سودهای شیرین 10 الی 100 درصدی (و حتی گاهی بیشتر) به ارمغان آورده‌اند، این باور در بین اهالی بازار شکل گرفته که خرید عرضه اولیه همواره با سودآوری همراه است.

 

از سوی دیگر به دلیل این که در عرضه اولیه تعداد محدودی از سهام شرکت (حدود 5 الی 20 درصد از سهام کل شرکت) در بازار اولیه عرضه می‌شود، خریداران در روزهای معاملاتی بعد از عرضه اولیه نیز خواهان خریداری سهام بیشتری از شرکت فوق هستند و برای خرید آن درصف‌های خرید قرار می‌گیرند. از همین رو کسانی که در روز عرضه اولیه اقدام به خرید سهام شرکت کرده‌اند، بسته به شرایط بازار و شرکت عرضه شده، می‌توانند سود مناسبی کسب کنند.

 

 

میزان سود عرضه اولیه چقدر است؟

 

یکی از مهم‌ترین مواردی که با شنیدن خبر عرضه اولیه در ذهن فعالان بازار سرمایه شکل می‌گیرد، کسب سودی شیرین است. عرضه‌های اولیه به دلایلی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، در اکثر موارد سود 20 الی 30 درصدی را نصیب خریداران خود می‌کنند. البته با توجه به شرایط بازار، تعداد سهام عرضه شده و میزان مشارکت خریداران ممکن است بازدهی عرضه اولیه از میزان گفته شده بسیار بیشتر باشد. به عنوان مثال، در سال گذشته سهام شرکت ذوب روی اصفهان با نماد فروی، در بازار فرابورس عرضه شد و خریداران این عرضه اولیه، با فروش سهام خود در هفته‌های بعد، توانستند سود 241 درصدی معادل 168 هزار تومان کسب کنند.

 

از سوی دیگر، همواره خرید یک دارایی به منظور سرمایه‌گذاری، با ریسک‌های متفاوتی همراه است. خرید عرضه اولیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است بنا به دلایلی، روز بعد از عرضه اولیه قیمت سهام کاهش پیدا کند. البته گفتنی است که در تاریخ عرضه‌های اولیه، شرکت‌های انگشت شماری بوده‌اند که سهامشان پس از عرضه اولیه با اقبال خریداران مواجه نشده و دچار ریزش قیمت شده‌اند.

 

مهم‌ترین عوامل ریزش قیمت سهام بعد از عرضه اولیه عبارت‌اند از:

 

  • قیمت گذاری سهم مناسب نباشد

 

گاهی ممکن است قیمت سهم در روز عرضه اولیه، فاصله چندانی با ارزش ذاتی سهم نداشته باشد. بدین ترتیب خریداران، قیمت سهم را مناسب نمی‌دانند و اقبالی به خرید آن نشان نمی‌دهند. از همین رو همواره باید به فاصله ارزش ذاتی و قیمت سهم در روز عرضه اولیه توجه کرد.

 

  • عرضه سهام در روز بد بازار

 

بازار سرمایه همواره مملو از خبرهای مثبت و منفی بسیاری است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند تأثیرات فراوانی بر روی روند بازار و تصمیمات معامله‌گران بگذارد. به عنوان مثال پس از ترور سردار سلیمانی و بالا رفتن احتمال جنگ میان ایران و آمریکا، موجی از اخبار منفی روانه بازار سرمایه شد. در این هنگام اکثر سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از دست دادن سرمایه خود، در صف‌های فروش رفته و سهام خود را در پایین‌ترین قیمت به فروش رساندند.

 

در آن شرایط حتی اگر سهام بهترین شرکت نیز عرضه می‌شد، پس از عرضه اولیه خریداران اندکی حاضر به پذیرش ریسک‌های موجود و خرید سهام آن شرکت می‌شدند. بدین ترتیب، قیمت سهام شرکت در روزهای بعد از عرضه اولیه با کاهش همراه می‌شد. بر این اساس در هنگام خرید عرضه اولیه، باید به شرایط موجود در بازار توجه ویژه‌ای داشت.

 

 

پیش نیاز شرکت در عرضه اولیه چیست ؟

 

اولین مرحله برای شرکت در عرضه اولیه، داشتن کدبورسی است؛ اما کد بورسی چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات، بهتر است در ابتدا با مفهوم کارگزاری آشنا شویم.

 

فرض کنید پس از بازدید از یک واحد مسکونی، قصد خرید آن را دارید. برای خرید این خانه لازم است به یکی از بنگاه‌های املاک مراجعه کنید. خرید سهام یک شرکت نیز مانند خرید خانه است. با این تفاوت که خرید و فروش سهام شرکت‌ها توسط شرکت‌های کارگزاری صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، در بازارهای مالی به ویژه بازار بورس تهران، کارگزار (Broker) به یک شخص حقیقی یا شرکتی گفته می‌شود که جهت اجرا و ثبت سفارشات معامله‌گران ایجاد شده و با دریافت کارمزد از مشتریان خود، درآمد کسب می‌کند.

 

از سوی دیگر، معامله‌گران برای آن‌که بتوانند در بازار سرمایه فعالیت کنند، باید کد بورسی داشته باشند. کد بورسی به مانند شناسنامه معامله‌گر در بازار سرمایه است که آن را می‌توان به صورت رایگان از کارگزاران بورس دریافت کرد.

 

برای دریافت کد بورسی، کافی است یک بار با در دست داشتن مدارک احراز هویت (اصل کارت ملی و شناسنامه) و اطلاعات حساب بانکی (نام بانک، شماره حساب، نام شعبه، کد شعبه، نوع حساب و شماره شبا) به نزدیک‌ترین کارگزار بورس در محل زندگی خود مراجعه کرده و تقاضای دریافت کد بورسی کنید. گفتنی است طبق دستور‌العمل جدید معاملات برخط (آنلاین)، افراد بالای 18 سال می‌توانند بدون داشتن مدرک دیپلم، تنها با در دست داشتن مدارک احراز هویت و اطلاعات حساب بانکی، به سامانه معاملاتی آنلاین دسترسی پیدا کنند.

 

توجه داشته باشید که در هنگام ثبت نام در کارگزاری، از شما درخواست می‌شود تا در سامانه سجام (سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید. در هنگام ثبت نام در سامانه سجام، باید مبلغ 10 هزار تومان به این سامانه واریز کنید. البته در برخی از کارگزاری‌ها، با هدف جلب رضایت بیشتر مشتریان، این مبلغ از سوی کارگزاری پرداخت می‌شود.

 

پس از تکمیل مراحل ثبت نام، کارگزار موظف است ظرف 48 ساعت کد بورسی را از طریق ایمیل در اختیار شما قرار دهد. توجه داشته باشید که پس از دریافت کد بورسی، به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، به مدت یک ماه تنها قادر به خرید عرضه اولیه خواهید بود. پس از سپری شدن این مدت، می‌توانید به راحتی سهام سایر شرکت‌های بازار سرمایه را خرید و فروش کنید.

 

 

مراحل ثبت نام در بورس شامل چند مرحله است؟

 

مراحل ثبت نام در بورس و کارگزاری ها شامل سه مرحله اصلی است:

 

گام اول : دریافت کد سجام

برای ثبت نام در کارگزاری لازم است که حتما کد احراز هویت سجام داشته باشیم. گرفتن کد سجام عملیات آسانی است. کد سجام یک شناسه احراز هویت است و برای هر فرد تنها یکبار صادر می شود.

این مرحله در سامانه سجام 10000 تومان هزینه دارد. البته ما در این آموزش روش رایگان آن را آموزش می دهیم.

 

گام دوم : ثبت نام در کارگزاری به صورت حضوری یا آنلاین

بعضی از کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان دولت عملیات ثبت نام در کارگزاری ها را انجام می دهند با توجه به شلوغی کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان ممکن است وقت زیادی برای تکمیل این مرحله لازم باشد ولی حتما نیاز نیست که به دفاتر کارگزاری و دفاتر پیشخوان مراجعه شود چون تمام مراحل ثبت نام به صورت آنلاین نیز قابل انجام است. توصیه مولف این مقاله انجام روش آنلاین است.

 

گام سوم : تکمیل ثبت نام و احراز هویت سجام

بعد از ثبت نام کد سجام، باید احراز هویت سجام انجام شود. احراز هویت به صورت حضوری انجام می شود یعنی برای تطبیق اطلاعات و تکمیل ثبت نام باید به دفتر یک کارگزاری و یا یک شعبه دفتر پیشخوان دولت یا بانک ها مراجعه کنید.

برای احراز هویت سجام و ثبت نام در لازم است یک سری از مدارک شناسایی را همراه داشته باشید. این مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی می شود.

نکته قابل توجه این است که می توان برای احراز هویت سجام و ثبت نام در کارگزاری هم زمان است و نیازی به دو بار مراجعه جداگانه نیست.

این مرحله در مراکز احراز هویت سجام 5000 تومان هزینه دارد. ما در این آموزش روش رایگان را به شما آموزش می دهیم.

 

 

چگونه این سه مرحله را در کارگزاری آگاه رایگان کنیم ؟

در سایر روش های ثبت نام شما برای دریافت کد بورسی باید مبلغی را جهت ثبت نام و احراز هویت سجام پرداخت کنید . اما با یک راهکار ساده میتوانید این کار را رایگان و به سرعت انجام دهید.

در کارگزاری آگاه اگر به صورت آنلاین ثبت نام خود را انجام دهید ثبت نام شما در سجام و احراز هویت آن نیز رایگان خواهد بود و علاوه بر سایر مزایا به سرعت و بورسی شما فعال می شود .

کارگزاری آگاه این امکان را ایجاد کرده است تا سرمایه‌گذاران تنها با یک‌بار مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس علاوه بر ثبت‌نام برای دریافت کد بورسی ثبت‌نام در سامانه سجام را نیز انجام دهند. که در این صورت، هزینه ۱۰،۰۰۰ تومانی که سامانه سجام بورس از مشتریان دریافت می‌کرد در سامانه آگاه اکسپرس به صورت رایگان انجام می‌شود. و حتی در مرحله احراز هویت در دفاتر پیشخوان می بایست مبلغ ۵,٠٠٠ تومان پرداخت شود که مادامیکه برای احراز هویت به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه نمایید هزینه ای بابت احراز هویت از مشتریان دریافت نمی‌شود.

به نظر مولف این مقاله بهترین روش ثبت نام و دریافت کد بورسی ، روش آنلاین است . چون با این روش دیگر رفت و آمد غیر ضروری نخواهید داشت و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی می کنید .

 

 

 

اگر قصد بهره‌مندی از نرم‌افزارها و خدمات منحصر به فرد کارگزاری آگاه شامل:

  • نرم افزار معاملاتی آنلاین مدرن و منحصر به فرد آسا با امکانات فراوان، تحت وب، اندروید و iOS
  • ابزار تحلیل تکنیکال کامل و سریع تحت وب در نرم افزار معاملاتی
  • اعتبار رایگان (وام) و انواع بسته های اعتباری
  • انواع کلاس‌های آموزشی بورسی با مدرک معتبر
  • اشتراک سایت‌های همفکران و آواگلد
  • مسابقات ماهانه با جوایز نقدی 

 

و بسیاری خدمات متنوع دیگر را دارید، همین حالا آموزش ثبت نام در سامانه کدگیری کارگزاری آگاه زیر را مرحله به مرحله دنبال کنید:

 

 

هزینه ثبت‌نام و احراز هویت برای دریافت کد سجام جمعاً 15000 هزار تومان است که این هزینه از طریق ثبت‌نام در آگاه اکسپرس و احراز هویت در شعب کارگزاری آگاه به به عنوان یکی از مراکز احراز هویت سجام، برای متقاضیان رایگان خواهد بود.

 

 درصورتی که از کارگزاری های دیگر کد معاملاتی دارید بازهم می توانید با دریافت کد معاملات انلاین از کارگزاری آگاه از مزایای آن استفاده کنید

 

توجه: قبل از شروع ثبت نام، اسکن کارت ملی، اسکن صفهه اول شناسنامه شناسنامه و اسکن مدرک تحصیلی ( اختیاری ) را در رایانه خود آماده داشته باشید و مشخصات دقیق شخصی جهت واردکردن در فرمها در دسترس شما باشد. البته شما می توانید این فرم را در چند مرحله پر کنید.

 

 

آموزش تصویری و قدم به قدم ثبت نام رایگان سجام و دریافت کد بورسی در کارگزاری آگاه:

مطابق با تصاویر زیر مرحله به مرحله فرایند ثبت نام خود را پیش ببرید . در هر مرحله چنانچه نیاز به توضیحات بیشتری باشد به طور کامل زیر همان تصویر میتوانید توضیحات مرتبط را مطالعه کنید:

 

نکته: ممکن است نوشته های موجود در عکس ها با آنچه در سامانه ثبت نام می بینید ممکن است کمی متفاوت باشند. از این نظر نگران نباشید. به طور کلی مراحل تفاوتی ندارند و کارگزاری برای جذاب کردن تغییراتی را در نوشته ها اعمال می کند.

 

 

۱- شروع ثبت نام

 

 قدم اول:

 

برای شروع به دریافت کد معاملاتی یا کد بورسی و ثبت نام رایگان سجام از کارگزاری آگاه می‌توانید با مراجعه به سامانه ثبت‌نام آنلاین کارگزاری آگاه به آدرس زیر زیر مراجعه کنید:

 

برای ورود به سامانه ثبت نام کارگزاری آگاه جهت دریافت کد بورسی و سجام رایگان بر روی این متن کلیک کنید

 

قدم دوم:

 

پس از ورود به سایت برای شروع ثبت نام از طریق گزینه ” ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان ” اقدام کنید.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

نکته: اگر پیش از این اطلاعات خود را در سامانه آگاه اکسپرس ثبت کرده‌اید و بعضی از مراحل را قبلا پیموده اید، برای ادامه مسیر خود و همچنین پیگیری ثبت نام انجام شده، به بخش " پیگیری و تکمیل ثبت نام "مراجعه کنید.

 

 

قدم سوم: ثبت نام جدید

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

ثبت کد ملی: در صورتی‌که عضو بآشگاه کارگزاری آگاه نیستید، لازم است در صفحه ورود، گزینه “ثبت نام جدید” را انتخاب کنید و پس از انتخاب این گزینه با وارد کردن کد ملی برای شروع ثبت نام اقدام کنید.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

در صورتی که کد ملی وارد شده پیش از این توسط شخص دیگری ثبت شده باشد، امکان ثبت نام جدید برای متقاضی ممکن نیست.

در صورتی که پیش از این عضو بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه بوده‌اید به قدم چهارم مراجعه و قدم سوم را رد کنید

 

 

قدم چهارم: ثبت نام از طریق کاربری بآشگاه مشتریان

 

 ثبت نام با حساب بآشگاه: در صورتی که پیش از این عضو بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه بوده‌اید با انتخاب گزینه “ادامه” می‌توانید علاوه‌بر ثبت‌نام و دریافت کد معاملاتی به صورت آنلاین، کلیه موارد از جمله امتیاز و ریال خود را که پیش از این در بآشگاه کسب کرده‌اید، حفظ کنید.

 

 ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

با انتخاب این گزینه لازم است با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور حساب بآشگاه خود، ثبت نام کد بورسی را شروع کنید.

 

مشتریان جدید به قدم سوم مراجعه و قدم چهارم را رد کنید.

 

 

۲- ثبت مشخصات فردی

 

در این صفحه می‌توانید نسبت به تکمیل مشخصات فردی خود مطابق با مدارک هویتی، اقدام کنید.

پس از تکمیل اطلاعات مربوطه با انتخاب گزینه “ادامه ثبت نام”، کلیه اطلاعات این بخش ذخیره شده و به مرحله بعد هدایت خواهید شد.

در صورتی‌که پیش از این در بآشگاه کارگزاری آگاه عضو نبوده‌اید، پس از ثبت مشخصات فردی، به عضویت بآشگاه در خواهید آمد.

با نام کاربری و رمز عبوری که توسط شما در این مرحله تعریف می‌شود، می‌توانید در بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه و نرم‌افزار های معاملاتی آگاه وارد شوید. از این نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سیستم آگاه اکسپرس و تکمیل مشخصات نیز استفاده می‌شود بنابراین آن را جای امنی یادداشت کنید.

همچنین از آنجایی که کلیه اطلاع رسانی‌ها از طریق ایمیل و شماره موبایل صورت می‌گیرد، لذا در ثبت آن‌ها دقت فرمایید.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

پس از تکمیل مشخصات در این مرحله، کد فعالسازی 4 رقمی به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد.

با ثبت این کد فعالسازی در صفحه مربوطه، مرحله اول عضویت شما تکمیل شده و می‌توانید بقیه مراحل ثبت نام را انجام دهید.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

نکته مهم: نام کاربری و رمز عبور را حتما درجایی امن یاداشت کنید.

 

 

۳- ثبت مشخصات هویتی

 

در این مرحله پس از تکمیل اطلاعات شناسنامه‌ای و درج آدرس و کدپستی محل سکونت، برای ادامه مراحل می‌توانید گزینه “ادامه ثبت نام” را انتخاب نمایید.

بارگذاری تصاویر مدارک شناسایی در این مرحله الزامی نیست.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

 

۴- ثبت اطلاعات شغلی

 

در این بخش لازم است اطلاعات شغلی، شامل عنوان شغل، تلفن محل کار، کد پستی و نشانی محل کار و …. را ثبت کنید.

درصورتی‌که بازنشسته، خانه دار، دانشجو، بیکار و … هستید، می‌توانید اطلاعات محل زندگی خود را به عنوان اطلاعات محل کار درج نمایید.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

 

۵- ثبت اطلاعات مالی و تحصیلی

 

در این مرحله لازم است مشخصات حساب بانکی خود شامل نام بانک، نوع حساب، نام شعبه، کد شعبه، شماره حساب وشماره شبا و نیز اطلاعات تحصیلی خود را به صورت صحیح درج نموده و گزینه “ادامه ثبت نام” را انتخاب نمایید.

شماره حساب باید به نام شخصی باشد که قصد دریافت کدبورسی دارد.

بنابراین کلیه اطلاعات باید مربوط به یک شخص باشد و نمی‌توانید از حساب شخص دیگری برای خودتان استفاده کنید.

در صورت مغایرت نام دارنده حساب با مشخصات حساب معاملاتی، امکان برداشت وجه مقدور نخواهد بود.

برای افراد زیر 18 سال، کد بورسی آفلاین صادر خواهد شد.

درصورت تکمیل فرم تعهدنامه کد بورسی آنلاین توسط قیم فرد زیر 18 سال، کد بورسی آنلاین برای ایشان صادر خواهد شد.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

۶- مشاهده اطلاعات ثبت شده

 

در این بخش لازم است متقاضی صحت اطلاعات ثبت شده را بررسی و در صورت نیاز با استفاده از گزینه “قبلی” برای تصحیح اطلاعات اقدام نماید.

توجه داشته باشید، پس از تایید اطلاعات، امکان تصحیح آن ممکن نیست.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

 

۷- تعیین روش احراز هویت

 

در این بخش شما می‎توانید نسبت به تعیین روش احراز هویت خود به شرح زیر اقدام نمایید:

باید با انتخاب “صحت اطلاعات وارد شده را تایید می نمایم” اطلاعات ثبت شده را تایید و گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید.

 

 

الف: گزینه مراجعه به شعبه

با انتخاب این گزینه آدرس و شماره تلفن شعب کارگزاری در آن شهر نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید در صورتی‌که زمان ثبت نام، روش احراز هویت خود را مراجعه به شعبه انتخاب کنید و سپس قصد احراز هویت در دفاتر پیشخوان را داشته باشید، می‌بایست با کارگزاری واحد کدگیری تماس گرفته و درخواست تعویض روش احراز خود را اعلام فرمایید.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

 

ب: گزینه مراجعه به دفاتر پیشخوان

با انتخاب این گزینه و پس از مشخص کردن شهر موردنظر، آدرس و تلفن دفاتری که سرویس کارگزاری آگاه و سجام را ارائه می‌دهند، نمایش داده می‌شود.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

۸- ثبت نام در سجام

 

با توجه به الزامی بودن ثبت نام سجام برای صدور کد بورسی، در سامانه آگاه اکسپرس آگاه علاوه بر ثبت نام کد معاملاتی ثبت نام سجام نیز امکان پذیر است.

دراین مرحله کد فعل سازی پنج رقمی به شماره همراه ثبت شده در فرایند ثبت نام ارسال شده و با درج کد توسط متقاضی، مرحله بعد نمایش داده می شود.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

در این مرحله نیز موفقیت آمیز بودن ثبت نام سجام و پایان آن به متقاضی نمایش داده می شود.

پس از استعلامات مربوطه متعاقباً کد پیگیری ده رقمی برای مشتری ارسال می‌شود که متقاضی باید با در دست داشتن کد سجام و مدارک شناسایی و تحصیلی به مراکز احراز هویت مراجعه کند.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

 

۹- دریافت فرم‌های ثبت نام

 

در این مرحله شما می‌تواند با کلیک بر روی لینک آموزش بورس و یا بآشگاه مشتریان، با انواع دوره‌های آموزشی رایگان، ویدیوهای اختصاصی سرمایه‌گذاری، و خدمات متنوع بآشگاه مشتریان آشنا شوید.

هم‌چنین امکان پیگیری ثبت نام نیز از این مرحله وجود دارد که با کلیک روی “گزینه پیگیری” قابل نمایش است. از رمز عبور و نام کاربری که قبلا در مراحل ثبت‌نام وارد کردید برای ورود به سیستم پیگیری استفاده کنید.

در ضمن شما می‌توانید قبل از مراجعه برای احراز هویت با کلیک بر روی گزینه “دریافت فرم های تکمیل شده” آن‌ها را مطالعه و پرینت بگیرید.

 

ثبت‌نام دریافت کدبورسی رایگان

 

 

۱۰- روند صدور کدهای معاملاتی

 

پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و انجام مراحل قبل، شما می‌توانید در ایام و ساعات کاری به نزدیک‌ترین شعبه یا دفتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری آگاه در محل سکونت خود مراجعه کنید.

پس از انجام احراز هویت، کد معاملات بورس و دسترسی آنلاین یا آفلاین شما، صادر و از طریق شماره موبایل و ایمیل ثبت شده در آگاه اکسپرس، برای شما ارسال خواهد شد.

 

در زمان احراز هویت (به صورت مراجعه به شعبه یا دفاتر پیشخوان) ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات
  • اصل کارت ملی و کپی از پشت و رو

 

در صورتی که مشتری احراز هویت سجام را پیش از این انجام نداده باشد، ارائه کد پیگیری ده رقمی سجام که به تلفن همراه شما پیامک می شود در زمان احراز هویت الزامی است.

 

مدارک لازم احراز هویت: اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات، اصل کارت ملی و کپی از پشت و رو، ارائه کد پیگیری سجام

 

 

نکات مهم: 

صحت اطلاعات درج شده در سامانه بر عهده متقاضی است. بنابراین دقت کافی در زمان ثبت اطلاعات الزامیست و نیز توجه داشته باشید اطلاعات شما به صورت محرمانه در کارگزاری ثبت می شود.

 

در صورتیکه قصد تکمیل ثبت نام خود را دارید باید روی گزینه ادامه کلیک کنید و نام کاربری و رمز عبوری را که پیش از این تعیین کرده اید وارد نمایید.

 

در صورت فراموشی رمز عبور شما می توانید با مراجعه به سایت بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه و انتخاب گزینه “رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟” رمز خود را بازیابی نمایید.

 

در هر مرحله، تکمیل موارد ستاره‌دار و دارای آیکون ضروری است و در صورت عدم تکمیل هر یک از آن‌ها، مرحله بعد قابل مشاهده نخواهد بود.

 

 

 

۱۱- دریافت آنی مزایا و تخفیف ها در باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه با ثبت کد

 

"پس از تکمیل ثبت نام تا مرحله 10 طبق راهنمای تصویری" و دریافت کد بورسی جهت تخفیف های آنی و جایزه و مزایای بیشتر در در باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه طبق مراحل زیر عمل کنید:

1. از آدرس زیر به باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه ورود نمایید

لینک ورورد به باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه

2. برای ورود همان رمز ورود آگاه اکسپرس پس از کامل شدن تمام مراحل برای ورود به باشگاه بزنید.

3. برای ثبت کد در منوی بالای صفحه باشگاه در قسمت معرفی معرف کد AS2007 را وارد کنید و تایید کنید و مزایا و تخفیف ها را برای خود دریافت نمایید:

%D9%85%D9%86%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2.jpg

 

کد ارایه شده به شما AS2007 میباشد

 

پس فراموش نکنید در کارگزاری آگاه می توانید در باشگاه مشتریان آگاه از مزایای بیشتر بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه با ثبت کد AS2007 نیز بهره مند شوید

 

 

 

 

چگونه عرضه اولیه بخریم؟

 

عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازارهای مالی کشورهای مختلف، روش‌های گوناگونی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سه روش زیر اشاره کرد:

 

  • قیمت ثابت (Fixed Price Offering)
  • ثبت دفتری (Book Building)
  • حراج (Auction)

 

تا سال 95 عرضه‌های اولیه با روش (اولویت زمانی) در بورس اوراق بهادار صورت می‌گرفت. این روش به دلیل ضعف‌ها و نارضایتی‌هایی که برای خریداران سهام عرضه اولیه به همراه داشت، در نهایت در دی ماه سال 95، جای خود را به یکی از به‌روزترین روش‌های عرضه اولیه در دنیا، یعنی روش ثبت دفتری (Book Building) داد.

 

فرآیند عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ، با تعیین یک مدیر عرضه و ثبت آن نزد سازمان بورس آغاز می‌شود. در طی این فرآیند، ابتدا آگهی‌ مبنی بر اعلام زمان عرضه اولیه سهام شرکت مذکور، در سایت بورس اوراق بهادار تهران منتشر می‌شود. در ادامه افراد حقیقی و حقوقی بازار می‌توانند در روز مقرر، سفارشات خرید خود را از طریق کارگزار خود ارسال کنند. به صورت کلی، برای خرید عرضه اولیه باید طبق 4 مرحله زیر پیش رفت که در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

  • اطلاع از زمان و اطلاعات عرضه اولیه

 

معمولاً عرضه‌های اولیه زیادی در طول یک سال صورت نمی‌پذیرد؛ اما در مواقعی که بازار سرمایه در دوره رونق خود به سر ببرد، شرکت‌های زیادی جهت تأمین مالی، خواهان ورود به بازار سرمایه و عرضه اولیه سهام شرکت خود می‌شوند. از همین رو ممکن است طی یک ماه با چندین آگهی عرضه اولیه در بازار سرمایه مواجه شویم. برای اطلاع از زمان عرضه اولیه و یا عرضه اولیه‌های پیش رو، باید اخبار سایت‌های بورسی و کانال‌های خبری که این اخبار را اطلاع‌رسانی می‌کنند، پیگیری کنیم. البته بیشتر کارگزاری‌ها  این عرضه‌ها را از طریق پیامک به مشتریان خود اطلاع‌رسانی می‌کنند. برای فهم بهتر آگهی‌های عرضه اولیه، در طی مثال زیر، بخش‌های مهم آگهی عرضه اولیه سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد غگیلا را بررسی می‌کنیم.

 

عرضه اولیه

 

 

 زمان ورود ثبت سفارشات: این زمان در روز عرضه اولیه از سوی ناظر بازار به اطلاع معامله‌گران می‌رسد. معامله‌گران تنها در این بازه زمانی مجاز به ارسال سفارش خرید هستند. این بازه حداقل دو ساعت و حداکثر یک روز کاری است.

 

حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی: این مقدار، حداکثر تعداد سهامی است که هرکدام از خریداران حقیقی و حقوقی بازار مجاز به خرید آن هستند. در این مثال هر کدام از خریداران می‌توانند تا سقف 50 سهم خریداری کنند. لازم به ذکر است که این میزان حداکثر مقدار مجاز برای ارسال سفارش است و نه مقدار سهام خریداری شده.

 

سقف و کف قیمت: هر کدام از خریداران عرضه اولیه بسته به نوع ارزش‌گذاری خود از سهم مورد نظر، می‌توانند در این بازه، قیمت مورد نظر خود را در هنگام سفارش ارسال کنند. در این مثال خریداران قادرند در بازه 12,000 تا 12,507 ریال، قیمت مورد نظر خود را ارسال کنند. توجه داشته باشید که ارسال سفارش با قیمتی خارج از این بازه، موجب عدم ثبت سفارش شما خواهد شد؛ یعنی اگر در این عرضه، خریداران سفارش خود را در قیمت 11,999 ریال و یا 12,508 ریال ارسال می‌کردند، سفارش آن‌ها در سیستم معاملاتی ثبت نمی‌شد.

 

 

  • ارسال سفارشات خرید سهام در عرضه اولیه

 

در این مرحله، زمان ارسال سفارش خرید عرضه اولیه (که معمولاً 10 صبح تا 12:30 ظهر است) از سوی ناظر بازار اعلام می‌شود. خریداران با مراجعه به سامانه معاملاتی کارگزاری خود در زمان اعلام شده، حجم و قیمتی را که در آن خواهان خریداری سهم هستند، وارد می‌کنند. این مرحله تقریباً در تمامی کارگزاری‌ها به یک شکل انجام می‌شود؛ اما برای درک بهتر خوانندگان عزیز، با ارائه مثالی از سامانه معاملاتی کارگزاری مفید و کارگزاری آگاه، این بخش را ادامه می‌دهیم.

  

 

 

چگونه در کارگزاری آگاه عرضه اولیه بخریم؟

 

مراحل خرید عرضه اولیه در کارگزاری آگاه، مانند تمام کارگزاری ها می باشد می‌باشد. کارگزاری آگاه، برای جلوگیری از کند شدن ارسال سفارش در روز عرضه اولیه، امکان ثبت درخواست اینترنتی (آفلاین) را 2 روز قبل از عرضه اولیه، برای مشتریان خود فراهم کرده است که در ادامه به نحوه ارسال سفارش در هر دو روش فوق خواهیم پرداخت.

 

خرید به صورت آنلاین

 

برای خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین در کارگزاری آگاه، ابتدا به پنل آسا تریدر آگاه مراجعه کرده و نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد ‌کنیم.

 

کارگزاری آگاه

 

پس از کلیک بر روی قسمت ورود، وارد پنل کاربری می‌شویم. سپس در قسمت جستجوی نماد، نام نماد مورد نظر (که در این مثال شستا می‌باشد.) را وارد کرده و از بین نمادهای به نمایش درآمده، بر روی نماد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی کلیک می‌کنیم.

 

کارگزاری آگاه

 

با انتخاب نماد شستا از بین گزینه‌های ارائه شده، نماد فوق بر روی صفحه ظاهر می‌شود. در این قسمت بر روی گزینه خرید کلیک می‌کنیم.

 

کارگزاری آگاه

 

در ادامه ابتدا باید در قسمت قیمت، در دامنه 8,500 تا 8,600 ریال یک قیمت را انتخاب و وارد کنیم (پیشنهاد می‌شود سقف قیمتی را انتخاب کنید). سپس در قسمت حجم، حداکثر تعداد سهام یعنی عدد 10 هزار را وارد می‌کنیم. در انتها بر روی گزینه خرید کلیک کرده و منتظر پیغامی مبنی بر ثبت در سیستم معاملات می‌مانیم.

 

کارگزاری آگاه

 

 

خرید به صورت آفلاین

 

در این روش، باید در ابتدا مانند خرید به صورت آنلاین، وارد سامانه آنلاین معاملاتی شویم. در ادامه بر روی گزینه زرد رنگ درخواست خرید عرضه اولیه که در بالای صفحه وجود دارد، کلیک می‌کنیم.

 

کارگزاری آگاه

 

همانطور که در تصویر مشاهده‌ می‌گردد، عرضه اولیه شرکت پتروشیمی نوری با نماد نوری، در صف عرضه اولیه قرار دارد. با کلیک بر روی گزینه زرد رنگ، وارد صفحه زیر می‌شویم. همانطور که مشاهده می‌شود، در قسمت چپ کادر، اطلاعات عرضه اولیه پیش رو از جمله دامنه قیمت و حداکثر حجم قابل خرید، آورده شده است. در ادامه بالاترین قیمت در دامنه نوسان، یعنی 31,250 ریال و 1000 عدد سهم را در قسمت‌های مربوطه وارد می‌کنیم. در انتها با کلیک بر روی ثبت درخواست آفلاین، درخواست خرید عرضه اولیه در سامانه معاملات ثبت و در روز عرضه اولیه به هسته معاملات بورس ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است که با انجام این کار، دیگر نیاز به درخواست ارسال سفارش در روز عرضه اولیه نیست.

 

کارگزاری آگاه

 

 

بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه:

پس از اتمام زمان سفارش‌گیری، فرآیند تخصیص سهام به هر کد معاملاتی، توسط ناظر بازار صورت می‌پذیرد. همچنین 3 الی 4 ساعت بعد، با مراجعه به سایت کارگزاری خود می‌توانیم از مقدار عرضه تعلق گرفته شده، مطلع شویم.

 

 

عرضه اولیه خریده شده را چه زمانی بفروشیم؟

 

در ابتدا بهتر است با مفهوم بازدهی اولیه که بهترین زمان فروش است، آشنا شویم. بازدهی اولیه، قیمتی است که در آن سهم متعادل شده و به اصطلاح صف خرید آن به طور کامل عرضه می‌شود. فرمول واحدی برای تخمین بازدهی اولیه وجود ندارد و اکثر سهامداران پس از کسب بازدهی 20 الی 30 درصدی، شروع به فروش سهام خود می‌کنند؛ اما عوامل بنیادی مختلفی می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری برای فروش کمک کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • ارزش ذاتی سهم
  • جهت بازار
  • سهامدار عمده
  • وضعیت صنعت و شرکت‌های مشابه

 

ارزش ذاتی سهم: در علم بنیادی تحلیل‌گران سعی می‌کنند تا ارزش واقعی یک برگ سهام شرکت را بدست آورند. هرچه قیمت بازار سهم از ارزش ذاتی آن پایین‌تر باشد، آن سهم برای خرید جذاب‌تر بوده و در اصطلاح، حباب منفی دارد. هرچه قیمت بازار سهم از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، سهم دارای حباب مثبت است و جذابیت خود را برای خرید از دست می‌دهد. از همین رو در زمان فروش سهام عرضه اولیه باید توجه کرد که قیمت بازار سهم در چه فاصله‌ای از سهم قرار دارد و اگر قیمت بازار سهام شرکت مورد نظر دچار حباب بود، بهتر است آن را در اسرع وقت به فروش رسانیم.

 

جهت بازار: به عقیده برخی از اهالی بازار سرمایه، بعد از رشد 20 الی 30 درصدی قیمت سهام عرضه اولیه، فروش سهام می‌تواند گزینه مناسبی باشد. باید توجه داشت که علاوه بر ارزش ذاتی یک سهم، روند صعودی بازار نیز می‌تواند تضمین کننده رشد ادامه‌دار سهام عرضه اولیه در کوتاه مدت باشد.

 

سهامدار عمده: توجه به رفتار و سیاست‌های سهامداران عمده شرکت، می‌تواند کمک زیادی در هنگام تصمیم‌گیری کند. سهامداران عمده رفتارهای مختلفی دارند و سیاست‌های مختلفی را در جهت حمایت از سهام شرکت خود دنبال می‌کنند. به عنوان مثال برخی از سهامداران عمده در روز عرضه اولیه، بخشی از سود حاصل از فروش سهام را جهت بازارسازی (Market Making) و حمایت از سهام خود، جدا می‌کنند.

 

وضعیت صنعت و شرکت‌های مشابه: در مقاطعی نقدینگی موجود در بازار، ممکن است از صنعتی به صنعت دیگر منتقل شود. به بیان دیگر، ممکن است صنعت شرکتی که سهام آن را در عرضه اولیه خریداری کرده‌ایم، مورد اقبال بازار باشد و طی روزهای معاملاتی آینده، نقدینگی زیادی از سوی سرمایه‌گذاران به سمت شرکت‌های آن صنعت روانه شود. از همین رو فروش سهام شرکت در صورتی که حباب قیمتی ندارد، منطقی نمی‌باشد.

 

 

جمع‌بندی

 

طی یک سال گذشته، شاهد دوران طلایی بورس بوده‌ایم. سیل نقدینگی افراد مختلف، به دلیل وجود رکود در سایر بازارهای موازی (مانند طلا، مسکن، ارز)، مسیر خو را به سمت بازار سرمایه پیش گرفته است. مسئولان اقتصادی کشور نیز با اطلاع از این وضعیت، سعی می‌کنند تا با عرضه بیشتر سهام شرکت‌های مختلف، ضمن افزایش عمق بازار، به تأمین مالی شرکت‌های معتبر کشور نیز کمک کنند. بر این اساس طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد عرضه اولیه سهام شرکت‌های بیشتری در بازار سرمایه کشورمان خواهیم بود. در این مقاله سعی شد تا با بیان مفاهیم پایه‌ای عرضه اولیه، مردم جامعه را برای استفاده از فرصت‌های طلایی عرضه اولیه یاری دهیم.

 

 

 

 

برای ورود به سامانه ثبت نام کارگزاری آگاه جهت دریافت کد بورسی و سجام رایگان بر روی این متن کلیک کنید

 

 

 

 

 

آموزش های بیشتر:

 

آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام سجام رایگان و احراز هویت رایگان و ثبت نام کدبورسی

آموزش خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس و دریافت کدبورسی

سجام رایگان و احراز هویت رایگان و کدبورسی رایگان و ثبت نام در بورس

 

سجام رایگان در کارگزاری آگاه برای آزاد سازی سهام عدالت

ثبت نام رایگان سجام و خرید عرضه اولیه در کارگزاری آگاه

سجام رایگان و احراز هویت مجانی سجام در کارگزاری آگاه

 

راهنمای ثبت نام در بورس و ثبت نام رایگان سجام و دریافت کدبورسی

راهنمای جامع خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس اوراق بهادار

راهنمای جامع آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام در بورس اوراق بهادار

 

سجام رایگان - احراز هویت رایگان - کدبورسی رایگان

آموزش دریافت کدبورسی برای خرید عرضه اولیه و رایگان کردن سجام

آزاد سازی سهام عدالت و آموزش ثبت نام در بورس و سجام رایگان

 

آموزش آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام رایگان سجام و دریافت کدبورسی برای مدیریت آن

ثبت نام در بورس و سجام رایگان و احراز هویت سجام بدون هزینه

 

راهنمای جامع خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس و احراز هویت و سجام رایگان

 

آموزش جامع خرید عرضه اولیه و ثبت نام در بورس و دریافت کدبورسی

آموزش جامع آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام رایگان سجام و کدبورسی

 

آموزش جامع خرید عرضه اولیه و دریافت کدبورسی و سجام رایگان در کارگزاری آگاه

راهنمای آزادسازی سهام عدالت و مدیریت آن در بورس و دریافت سجام رایگان

 

چگونه برای خرید عرضه اولیه در کارگزاری آگاه ثبت نام کنیم و کد بورسی و سجام رایگان بگیریم ؟

راهنمای قدم به قدم آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام سجام و دریافت کدبورسی

 

سجام رایگان - احراز هویت رایگان - کدبورسی رایگان

آزاد سازی سهام عدالت و آموزش ثبت نام در بورس و سجام رایگان

آموزش دریافت کدبورسی برای خرید عرضه اولیه و رایگان کردن سجام